Conferinţă dedicată sfintelor icoane, la Botoşani

Arhiepiscopia Iașilor Aprilie 25, 2018   Autor: Constantin Ciofu

Sediul Protopopiatului Botoşani a găzduit marţi, 24 aprilie 2018, o nouă conferinţă pentru credincioşii din oraşul Botoşani. Despre „Cinstirea sfintelor icoane“ au vorbit părintele Vasile Acatrinei de la Parohia „Sfântul Spiridon“ din Botoşani, părintele Vasile Micu de la Parohia Ionăşeni, părintele Relu Enache de la Parohia Pancu, părintele Cristinel Pavel de la Parohia Băiceni, părintele Ciprian Acatrinei de la Parohia Bâznoasa, prof de religie Ana-Maria Macuc şi prof. de limba română Maria Rotaru. „În Biserica creştină, prin sfintele icoane se înţeleg reprezentările vizibile redate prin zugrăvire ale chipului lui Dumnezeu, Mântuitorului Iisus Hristos, Sfântului Duh, Maicii Domnului, sfinţilor îngeri, ale tuturor sfinţilor, precum şi ale unor scene biblice. Sfintele icoane reprezintă astfel ceva real şi existent, deci nu sunt creaţii imaginare şi fictive, izvorâte din fantezia unui credincios.

Cinstirea sfintelor icoane în Biserica creştină îşi are în primul rând temeiul ei fundamental şi esenţial - întruparea Mântuitorului. Prin întruparea Sa, Mântuitorul a oferit posibilitate de a I se reprezenta chipul Său pe sfintele icoane. Din mărturiile Sfintei Scripturi se desprinde adevărul că Însuşi Dumnezeu i-a dat poruncă lui Moise pentru unele chipuri şi figuri, care au avut, în acea vreme, aceeaşi semnificaţie şi s-au împărtăşit de aceeaşi cinstire ca şi sfintele icoane de astăzi. În catacombele creştine sunt prezente sfintele icoane, ca dovadă că cinstirea imaginilor sfinte din Vechiul Testament s-a transmis cu uşurinţă şi în Noul Testament“.

„Între sfintele icoane şi idoli nu e nicio asemănare“

„Atât în Vechiul, cât şi în Noul Testament, Dumnezeu Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh se descoperă oamenilor şi în chip văzut, ceea ce justifică şi reprezentarea în icoane. În Noul Testament, prin jertfa răscumpărătoare a Domnului nostru Iisus Hristos, care şterge păcatul strămoşesc din fiinţa umană şi păcatele personale prin Taina Sfântului Botez, oferă sfinţenie primitorului şi astfel Maica Domnului, Sfinţii Apostoli şi toţi sfinţii pot fi reprezentaţi în icoane îmbogăţind imaginile sfinte din biserică. Între sfintele icoane şi idoli nu e nicio asemănare, nici ca reprezentare, nici ca funcţie, nici ca efect. În timp ce sfintele icoane reprezintă realităţi obiective, chipurile sau înfăţişările unor persoane care există sau au existat în viaţa de aici sau de dincolo, idolii, sunt născociri imaginare, fictive ale minţii omeneşti, lipsite total de realitatea celor prezentate de chipul lor“, a rezumat părintele misionar protopopesc Petru Fercal. Pe lângă mărturiile scripturistice şi patristice, au fost prezentate şi descoperiri arheologice, care au demonstrat existenţa sfintelor icoane în bisericile şi casele creştinilor. „Biserica Ortodoxă n-a admis în cultul său icoanele sculptate, nici statuile, ci numai icoanele pictate. Aceasta nu numai pentru că statuile reamintesc practicile idolatre din păgânism, ci şi pentru faptul că icoana pictată, fiind o reprezentare mai spirituală, apropie pe credincios cu mintea de persoana zugrăvită“, a mai adăugat părintele Petru Fercal. La finalul conferinţei, grupul coral al Parohiei „Sfântul Spiridon“ din Botoşani, dirijat de către Alexandru Plian, a prezentat un buchet de cântări religioase.

Citește alte articole despre: actualitate, Arhiepiscopia Iasilor, stiri